logo edupeople

ChatGPT in het onderwijs 

Iza Groot

Recentelijk heeft de opkomst van een belangrijke technologische ontwikkeling een rol gekregen in het klaslokaal: ChatGPT, een chatbot ontwikkeld door OpenAI. Deze chatbot is een geavanceerd taalmodel en lijkt het antwoord op al onze vragen te weten. Dit zorgt er natuurlijk voor dat het gebruikt wordt als een handige tool om snel, gerichte informatie op te zoeken, maar ook het nakijken van werk, en assisteren in het schrijven en bedenken van teksten. Er lijken eindeloze voordelen aan de kunstmatige intelligente van deze chatbot vast te zitten, maar wat betekenen deze ontwikkelingen voor het onderwijs, en hoe kunnen we het beste omgaan met ChatGPT in het klaslokaal? 

Het gebruik van ChatGPT in het onderwijs kan heel handig zijn. Zo kan het bijvoorbeeld de leerkracht in de klas ondersteunen door middel van: het nakijken van werk, het beantwoorden van complexe vragen, het formuleren van antwoorden, en het helpen met het opzetten en ontwerpen van een les. Deze taken kunnen helpen om de werkdruk te verminderen. Ook leerlingen kunnen de chatbot in hun voordeel gebruiken, wat een reden is voor sommige scholen om deze te verbannen. Zo zijn er scholen in Amerika, die willen voorkomen dat leerlingen afkijken of spieken, en vinden zij het belangrijk om creatief en kritisch denken te stimuleren, wat volgens hen door het gebruik van ChatGPT bedreigd wordt. 

Werken in het onderwijs?

Omdat ChatGPT eigenlijk een taalmodel is, houdt dat in dat het getraind is om taal te schrijven en herkennen, aan de hand van de informatiebronnen waar het aan blootgesteld wordt. Dit betekent dat de chatbot ook zijn limieten heeft, en in sommige gevallen incorrecte, of onvolledige informatie kan geven. We hoeven dus niet bang te zijn dat deze robot het klaslokaal overneemt, want naast dat het niet altijd correcte antwoorden geeft, bezit deze robot ook geen menselijke eigenschappen en kwaliteiten zoals inlevingsvermogen, gevoeligheid voor privacy en context, het samenwerken met anderen, en bepaalde verbanden leggen die juist zo belangrijk zijn in het leren van nieuwe informatie. 

Kortom, ChatGPT kan een uitstekende tool zijn om bepaalde taken in het klaslokaal te ondersteunen, zoals de verlaging van de werkdruk van leerkrachten. Maar het is belangrijk om verantwoordelijk met het gebruik om te gaan en te onthouden dat het een mooie aanvulling is, en geen vervanging voor een mensgericht beroep. 
 
 
Bronnen: 

OverWijs 
https://lnkd.in/eP_qzRsY 

 
Tom Koolen 
https://lnkd.in/eWUHyAna 

 
Forbes 
https://lnkd.in/eBYp4mhD 

Andere relevante blogs

Tools en software

Iza Groot

ChatGPT in het onderwijs 

Tools en software

Iza Groot

ChatGPT in het onderwijs